Saturday, September 29, 2012

Resipi Oreo Cheese Cake

Assalamualaikum semua..

Hari nie saya nak berkongsi dengan anda satu resipi.. Resipi oreo CHEESE cake..!! Sebabnya beberapa minggu yang lalu saya ada buat kek nie untuk keluarga saya. Dari maklumbalas yang diterima tidaklah menghampakan.. Diaorang SUKA...! Yang tue yang buat saya happy sangat.

Bagi mereka yang tak gemarkan cheese, mungkin nie bukan kek pilihan anda tapi bagi orang yang gilakn cheese macam saya, Kek nie harus dicuba..!! Cara nak buat kek nie juga mudah dan senang. Cumanya barang-barang untuk buat kek nie saja yang agal mahal sikit..(tak hairanlah kenapa kek nie mahal!)

Okay resipi nie saya peroleh dari blogger yang memang terer dalam bidang masak-masak nie..(kira blh masuk masterchef la..)


OREO CHEESECAKE - RESEPI 

Bahan Dasar:- 
  • 200gm biskut oreo - di buang krimnya (yang nie saya tukar guna biskut marie)
  • 50gm mentega cair 
Bahan Filing:-
  • 750 gm keju krim 
  • 130 gm gula kaster 
  • 1/2 tbsp esen vanila
  • 3 biji telur 
  • 200ml whipping krim 
  • 1 tbsp. lemon juice
  • 15 keping biskut oreo di patah 4 - di buang krimnya 
Cara-cara:-
  1. Dasar Kek : Kisar halus biskut oreo dan gaul dengan mentega cair, tekan padat ke dalam acuan springform/loose base tin 4.5" sebanyak 1/2 cawan padat (*for mini pan). Kalau untuk loyang besar, masukkan kesemuanya dlm pan dan tekan. Bakar selama 15 minit pada suhu 160C. Angkat dan ketepikan.
  2. Filling: Pukul keju krim dan gula hingga sebati, masukkan esen vanila dan telur satu demi satu diikuti dengan whipping krim dan jus lemon. Putar hingga sebati.
  3. Masukkan biskut oreo, gaul rata.
  4. Ambil 1 cawan penuh krim keju (*untuk mini cheesecake) dan tuangkan kesemuanya (*untuk loyang besar) ke atas dasar biskut tadi.
  5. Bakar pada suhu 150C secara water bath selama 45-50 minit. Tutup suis oven dan renggangkan pintu oven biarkan kek sejuk di dalamnya selama 1 jam.
  6. Longgarkan tepi kek dengan pisau tajam mengelilingi acuan. Biarkan sejuk, tutup dengan plastik wrap dan simpan di dalam peti sejuk selama 4 jam atau semalaman.
  7. Keluarkan kek dari acuan dan hias mengikut suka.

sebenarnya saya xla ikut 100% resipi nie, saya ubah ikut citarasa saya.. hehe! Korang pun boleh jer ubah sikit-sikit asalkan rasanya lebih kurang sama jer.
Sumber resipi nie saya peroleh dari homesweethome . Banyal lagi resipi-resipi yang menarik kat blog tue. Korang pown boleh la g singgah sana. Banyak resipi yng korang akan dapat..
Yang nie hasil kek oreo cheese saya... urmm salah-salah..!! saya panggil kek marie oreo cheese.. hehe!! Sebabnya saya letak biskut marie juga..(cian kalo x letak nama biskut nie, dah la guna dy juga kn)...hahaha!


Bahagian bawah tue saya suka buat tebal

SELAMAT MENCUBA...dan...SEMOGA BERJAYA..

No comments:

Post a Comment