Wednesday, September 26, 2012

Musim yang "Awesome"..!!

Assalamualaikum...

Hai semua.. Apa khabar.. Sihat x? Saya masih berada dalam mood demam kura lagi.. hehe!

Bila tiba jer hujung tahun mesti cuaca hujan jer. Orang selalu kata "besa la dah sampai musim dia, musim hujan, musim orang demam, musim sakit tekak.." Aku pown apa lagi sambil angguk-angguk mengiyakan jer. Sebab aku pown sudah berjangkit penyakit bermusim tue.. haha!

Tapi apa yang bestnya penyakit bermusim nie, kalau seorang jer dapat penyakit (demam) mesti akan satu rumah dapat juga. Kira baguslah, seorang ckt merasa keadaan tue. Sama-sama jaga. Ubat pown tak payah susah-susah ambil banyak kali. Guna jer orang yang sakit sebelum nie.

Masa sakit-sakit mcm nie la baru kita mula menghargai masa kita sihat. Bila sakit baru lah kita mula ingat kat DIA. Mula cari DIA.. Sampai kadang-kadang kita seperti marah, kenapa kita yang diberi sakit? Kenapa bukan orang lain? Kita mempersoalkan. Aku teringat satu ceramah agama seorang ustaz nie, dia kata seseorang manusia tue "tidak akan mengetahui bagaimana rasa sakit sehingga dia sendiri merasai sakit, tidak akan menghargai kesihatan yang baik sehingga dia mendapat sakit". Ustaz tue kata lagi kan ALLAH bagi kita sakit bukan sebab DIA tak sayang kita tapi DIA nak uji kita sejauh mana kita ingat kat DIA waktu kita dalam kesakitan. Sesungguhnya, kesakitan yang kita alami adalah salah satu cara Allah menghapuskan dosa-dosa kecil kita.

Apabila kita sakit janganlah mengeluh tapi perbanyakkan berdoa dan dekatkan diri dengan DIA. Semoga DIA memberi yang terbaik untuk kita. Tapi janganlah waktu sakit jer ingat dekat DIA, SIHAT lagi-lagi lah kena ingat. Kena selalu bersyukur dengan apa yang telah dilimpahkan.

Semoga kita menjadi hambanya yang sentiasa bersyukur..

Hargai waktu anda sihat sebelum anda SAKIT...

Sebelum berpisah, saya kongsikan DUA gambar yang "AWESOME". Diambil dari pandangan atas pejabat tempat saya kerja.

Kadang2 Allah sembunyikan matahari...Dia datangkan petir dan kilat...kita menangis dan tertanya-tanya,...kemana hilangnya matahari

Rupa-rupanya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi... =)
Sekian, Jaga kesihatan ea semua... tata!
Wassalam.

No comments:

Post a Comment